Heureka.cz - porovnání cen a srovnání produktů


Poradna LCD monitory

Slovníček pojmů pro LCD monitory

DVI

Digitální rozhraní pro LCD monitory, které poskytuje nejlepší možnou kvalitu obrazu. Zbavíte se také otravného centrování obrazu apod. Rozhraní DVI se vyskytuje ve více verzích. První je DVI-D, které dokáže přenášet pouze digitální signál. DVI-I umí navíc i analogový signál. Pak jsou zde dvě propustnosti. První DVI-SingleLink, který je omezen rozlišením 1920x1200@60Hz (v podstatě 1080p). Pak je zde DVI-DualLink, který zvládne i rozlišení 2560x1600@60Hz a používá se hlavně u 30" LCD monitorů.

 

D-Sub

Starší analogové rozhraní pro monitory (jak LCD tak CRT). Analogový signál může trpět různými neduhy jako je snížená ostrost obrazů, duchové popř. nekvalitní barvy. Pokud do LCD monitoru přivedete analogový signál, musíte obvykle obraz seřídit (roztáhnout na celou plochu). V dnešní době již analogový signál nemá smysl a používá se výhradně DVI popř. HDMI.

 

HDMI

Stejně jako DVI rozhraní, i HDMI je digitální forma přenosu signálu obrazu. Navíc HDMI přidává možnost přenášet i digitální zvukovou složku. HDMI se začalo používat hlavně u LCD televizí, avšak postupně se prosazuje také u LCD monitorů.

 

DisplayPort

Zcela nové rozhraní pro přenost digitálního obrazu. Již od základu přidává šifrování signálu a 10-bit barevnou hloubku (DVI a HDMI mají pouze 8-bit). To, jestli se DisplayPort prosadí, ukáže teprve čas.

 

HDCP

Ochrana obrazového signálu šifrováním. Tuto ochranu vyžadují některé HD-DVD a BluRay disky. Podpora HDCP musí být jak na straně monitoru/televize, tak na straně grafické karty a operačního systému (zatím jen u Windows Vista).

 

Odezva

LCD technologie pracuje na principu, kdy se přes tekuté krystaly propouští světlo z podsvětlovacích trubic. Podle toho, kolik světla se propustí, se zobrazí barva (jeden pixel složen ze tří subpixelů, každý s jinou barvou - červená, zelená, modrá). Těmto tekutým krystalům nějakou dobu trvá, než se ustaví do správné polohy, aby byla zobrazena požadovaná barva. Tato doba se nazývá odezva. Rozlišujeme ještě dílčí odezvy rise (rozsvícení) a fall (zhasnutí), tyto hodnoty se však dočtete až v podrobných recenzích a výrobci je obvykle neudávají.

 

Barevná hloubka

LCD technologie dokáže obvykle zobrazit 8-bitové barvy (většina xVA a IPS panelů), což znamená plných 16,7 milionů barev. Běžné TN monitory pro domácí použití však mají pouze 6-bitové barvy (tzn. pouze 262 000 barev). Zbytek do 16,2 mil se dopočítává obvykle ditheringem s FRC.

 

Gamut

Označuje, jak velký barevný prostor dokáže monitor zobrazit. Obvykle se zobrazuje v CIE 1931 diagramu popř. Lab 3D diagramu. Nové LCD monitory již dokáží pokrýt celý AdobeRGB barevný prostor, který zasahuje výrazně více do zeleno-azurové barvy a poskytuje tak věrnější barvy oproti režimu sRGB používaném u běžných lacinějších monitorů.

 

Dithering

Rozděluje se na dithering bez a s FRC.

Dithering bez FRC je metoda, kdy dochází k dopočítávání podle následujícího příkladu: Displej dokáže zobrazit pouze černou a bílou barvu. Jak docílit 50% šedé? Stačí do šachovnice ?naskládat? bílé a černé pixely a šedá barva je na světě (samozřejmě pokud se na obrazec koukneme z dostatečné vzdálenosti, aby zmizel vzorek). A stejně funguje i dithering u LCD, pouze se pracuje s více barvami. Obvykle se používá vzorek 2x2. Tato forma ditheringu je dnes využívána nejvíce.

Dithering s FRC je forma, kdy dochází k dopočítávání barvy vlivem poblikávání pixelu mezi dvěmi barvami. Pokud chceme zobrazit opět 50% šedou, tak stačí, aby pixel blikal mezi bílou a černou s dostatečnou frekvencí, aby si oko tyto dvě barvy spojilo do jedné. Tuto formu ditheringu dost často používají starší monitory LG. Pokud monitor používá FRC, je obraz neklidný. Efekt, kterým se obraz projevuje, bych popsal jako "přesýpání písku".

 

Inputlag

Je doba, kterou potřebuje monitor na zpracování obrazu (provádějí se různé barevné korekce apod.). Dnes se inputlag vyskytuje hlavně u monitorů s VA a IPS obrazovkou. TN technologie obvykle inputlagem netrpí. Inputlag sice není závislý na technlogii, ale u TN se díky menšímu počtu barev obvykle nevyskytuje (čip nezpracovává tolik informací). Inputlag se projevuje tak, že je obraz lehce zpožděn a při pohybu myši má uživatel trochu pocit, že kurzor po obraze "plave". Pro hry se může stát inputlag smrtelným. Tento údaj však výrobci neudávají a musíte si jej vyčíst z konkrétních recenzí.

 


Autor: Pavel Kovač, redaktor magazínu Svět hardware odpovědný za rubriku Monitory a dlouhodobě se věnující podrobnému testování LCD monitorů.

Porovnat lcd monitory